Σιδηροδρομικός σταθμός ''Jiaxing'', κόμβος αστικού πρασίνου και αποτελεσματικών συνδέσεων με την πόλη

  • MAD Architects

Το αρχιτεκτονικό γραφείο MAD Architects ολοκλήρωσε τον σιδηροδρομικό σταθμό Jiaxing, το πρώτο έργο ανακατασκευής και επέκτασης υποδομών μεταφορών της εταιρείας, το οποίο βρίσκεται στο κέντρο του Jiaxing, μιας ιστορικής πόλης 100 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Σαγκάης. Το έργο αντικαθιστά τον δυσλειτουργικό σιδηροδρομικό σταθμό που βρισκόταν στην τοποθεσία από το 1995 έως και το 2019.
Ακολουθώντας την ραγδαία αστικοποίηση της Κίνας τα τελευταία χρόνια, η ανάπτυξη υλικών και τεχνολογίας που σχετίζεται με τις υποδομές μεταφορών ακολουθεί τους ίδιους ρυθμούς. Τα αντίστοιχα κτίρια συγκοινωνιακών έργων, όπως οι σιδηροδρομικοί σταθμοί και τα νέα αεροδρόμια, ωστόσο, δεν έχουν βελτιώσει με τον ίδιο ρυθμό τις χωροταξικές και αρχιτεκτονικές τους ιδιότητες. Αντιθέτως, οι σιδηροδρομικοί σταθμοί έχουν μεγαλώσει πολύ πέρα από την ανθρώπινη κλίμακα και στέκονται σαν επιβλητικά παλάτια στα κέντρα των κινεζικών πόλεων, ενώ περιβάλλονται από μεγάλους κεντρικούς δρόμους, οδογέφυρες και τεράστιες κενές πλατείες.
Σε απάντηση αυτής της κοινής τάσης, το ιδρυτικό μέλος της MAD Ma Yansong θεώρησε ότι είναι σημαντικό να επανεξεταστούν και να επαναπροσδιοριστούν τα χωρικά πρότυπα τέτοιων κτιρίων υποδομών μεταφορών στην Κίνα, ξεφεύγοντας από την επιδίωξη των μεγαλεπήβολων μνημειακών κτιρίων. Στόχος είναι η δημιουργία αστικών δημόσιων χώρων με λειτουργίες μεταφοράς, οικολογική συνείδηση και πολιτιστική ζωή.

Ένας νέος ''βυθισμένος'' σιδηροδρομικός σταθμός σχεδιασμένος με ανθρώπινη κλίμακα
Ο σιδηροδρομικός σταθμός Jiaxing κατασκευάστηκε για πρώτη φορά το 1907 και καταστράφηκε πριν από μισό αιώνα. Ο σταθμός που κατασκευάστηκε το 1995 για να αντικαταστήσει τον αρχικό σταθμό είχε έκταση μόλις 4.000 m2 και ήταν εξοπλισμένος με απαρχαιωμένες εγκαταστάσεις επιβατών ακατάλληλες για μια ταχέως αναπτυσσόμενη πόλη.
Η MAD προχώρησε σε μια πλήρη αναδημιουργία του αρχικού σταθμού του 1907, καθώς και στη δημιουργία μιας ''πλωτής'' μεταλλικής στέγης, εξοπλισμένη με ηλιακά πετάσματα που τροφοδοτούν τον σταθμό. Για να αποτίσουν φόρο τιμής στην ιστορία της πόλης, αρχιτέκτονες εμπειρογνώμονες και μελετητές ανέλυσαν μεγάλο αριθμό ιστορικών δεδομένων (μεγάλο μέρος των οποίων εντοπίστηκε στα αρχεία της πόλης Jiaxing) για να ανακατασκευάσει με ακρίβεια το παλαιό κτίριο του σταθμού. Τα περίπου 210.000 κόκκινα και πράσινα τούβλα είναι από λάσπη που προέρχεται από την κοντινή λίμνη και άλλα τοπικά υλικά. Ο συνολικός σχεδιασμός του εσωτερικού είναι σε ανοιχτό διάλογο με τον ανασχεδιασμένο σταθμό του 1907 μέσω μιας γυάλινης πρόσοψης που εκφράζει ξεκάθαρα τη διαφορά ύψους των δύο κατασκευών από την είσοδο. Το μινιμαλιστικό εσωτερικό είναι επενδυμένο με πετάσματα από ανοδιωμένο αλουμίνιο στην αίθουσα αναμονής, στην οροφή και στους τοίχους της σήραγγας, που απορροφούν τον υπερβολικό θόρυβο, ενώ φωτίζεται επαρκώς με διάχυτο φως μέσω προβολέων, αντί για τον συνηθισμένο άμεσο επάνω φωτισμό. Οι αεραγωγοί της εξάτμισης, το σύστημα μετάδοσης και οι λωρίδες φωτισμού υπόγειας διάβασης είναι όλα ενσωματωμένα διακριτικά στους τοίχους.
Οι πύλες εισόδου και εξόδου του νέου κτιρίου του σταθμού και οι αίθουσες αναμονής είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου υπόγειες, γεννώντας σταδιακά το σχέδιο ''σιδηροδρομικός σταθμός στο δάσος''. Αναμένεται ότι έως το 2025, η πλήρης χωρητικότητα επιβατών θα φθάσει τα 5,28 εκατομμύρια άτομα/έτος, με ωριαία χωρητικότητα περίπου 2.500 ατόμων στην αιχμή της επιβατικής κίνησης.
Διάφοροι τρόποι μεταφοράς έχουν αναδιοργανωθεί υπόγεια για αποτελεσματική διασύνδεση σε ολόκληρο το σύστημα. Τοποθετώντας τον πολυσύχναστο συγκοινωνιακό κόμβο υπόγεια, ο σχεδιασμός του MAD συνδέεται και επεκτείνει ένα υπάρχον πάρκο. Πάνω από 1.500 δέντρα φυτεύτηκαν σε όλη την περιοχή. Ο πνευματικός άξονας, που περιέχει το ανακαινισμένο κτίριο του 1907, είναι καλυμμένος με οξιές, οι οποίες όταν σχηματιστούν πλήρως, θα δημιουργήσουν ένα θόλο σε ολόκληρη τη βόρεια πλατεία μπροστά από τον σταθμό.
Μέσω του προσεκτικού σχεδιασμού της κυκλοφορίας και της κάθετης χρήσης του χώρου, το σχέδιο της MAD ανταποκρίνεται στην υπάρχουσα ζήτηση επιβατών του σταθμού, ενώ αφήνει περιθώρια για μελλοντική βιώσιμη ανάπτυξη και επέκταση. Η έμφαση στη συνδεσιμότητα με το περιβάλλον θα συμβάλει επίσης στην αύξηση της χρήσης του από τους ντόπιους κατοίκους, ενισχύοντας τα κοινωνικά χαρακτηριστικά της περιοχής και εν τέλει δίνοντας νέα ζωή στο κέντρο της παλαιάς πόλης.

Κεντρική φωτογραφία: Courtesy of MAD

Περισσότερα...

Στοιχεία έργου

Αρχιτεκτονική μελέτη:
MAD Architects
Επικεφαλής:
Ma Yansong, Dang Qun, Yosuke Hayano
Συνεργάτες επικεφαλής:
Liu Huiying, Tiffany Dalhen
Αρχιτεκτονική μελέτη εφαρμογής:
Tongji Architectural Design (Group) Co., Ltd., China Railway Siyuan Survey and Design Group Co., Ltd.
Σύμβουλος αρχιτεκτονικής τοπίου:
Z’scape Landscape Planning and Design
Σύμβουλος φωτισμού:
Beijing Sign Lighting Industry Group
Σύμβουλος εσωτερικού σχεδιασμού:
Shanghai Xian Dai Architectural Decoration & Landscape Design Research Institute Co., Ltd
Σύμβουλος στατικών:
LERA Consulting Structural Engineers
Σύμβουλος όψεων:
RFR Shanghai
Τοποθεσία:
Jiaxing, Κίνα
Συνολικό εμβαδό έργου:
354.000 m2
Φωτογραφίες:
CreatAR Images, AC, Aogvision, ArchExist, Su Shengliang

ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΤΟ KTIRIO.GR

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΚΤΙΡΙΑ

Επέκταση μουσείου MOMA, στο Σαν Φρανζίσκο, Snøhetta

Επέκταση μουσείου MOMA, στο Σαν Φρανζίσκο, Snøhetta

Το έργο σχεδιάστηκε για να δημιουργήσει ένα πιο ανοικτό και φιλόξενο μουσείο.Κατασκευάστηκε σαν επέκταση, σε συνέχεια του υπάρχοντος μουσείου του  Mario Botta και κέρδισε περισσότερο χώρο από την κατεδάφιση ενός…
Αισθητική, βιωσιμότητα, καινοτομία και τεχνολογία συνυπάρχουν στο νέο έργο των BIG

Αισθητική, βιωσιμότητα, καινοτομία και τεχνολογία συνυπάρχουν στο νέο έργο των BIG

Ο σχεδιασμός αφορά την πλέον αναπτυσσόμενη εταιρεία τηλεπικοινωνιών "Oppo", η οποία αποτελεί αυτήν τη στιγμή τη μεγαλύτερη εταιρεία εμπορίας έξυπνων κινητών τηλεφώνων της Κίνας. Η εγκατάσταση των νέων κεντρικών γραφείων…

Ο παρών ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να βελτιώσει την εμπειρία περιήγησης.