Κέλυφος από λαξευμένο σκυρόδεμα σε Μέγαρο μουσικής στην Πολωνία

  • Fernando Menis

Το κτίριο CKK Jordanki βρίσκεται σε ένα πράσινο δακτύλιο γύρω από το κέντρο της μικρής πολωνικής πόλης Tόρουν, προστατευμένης από την UNESCO και συνορεύει με τη ζώνη επέκτασης της πόλης. Το έργο έχει σχεδιαστεί για να καλύψει το μισό της έκτασης του οικοπέδου και αυτό αποσκοπεί στο να δοθεί η υπόλοιπη περιοχή ως χώρος πράσινου. Το πράσινο αυτό ημικύκλιο έχει δημιουργηθεί για να δώσει όμορφη θεά από το εσωτερικό του αμφιθεάτρου, καθώς επίσης και για να φαίνεται το πάρκο μεγαλύτερο. Αντιθέτως, από τη μεριά του ποταμού το κτίριο διατηρείται στο μικρότερο δυνατό ύψος. Το χαμηλό ύψος εναρμονίζει το κτίριο με τη γειτονική τοποθεσία και το οπτικό αποτέλεσμα που επιτυγχάνεται είναι σαν ένα φυσικό αντικείμενο να βρίσκεται τοποθετημένο στο χώρο, σαν ένας βράχος.
Το εξωτερικό του κτιρίου είναι κατασκευασμένο από ανοιχτόχρωμο εμφανές σκυρόδεμα. Στο σκυρόδεμα ενσωματώνονται κόκκινα τούβλα συντριμμένα, μια τεχνική που επινόησε ο αρχιτέκτονας. Σε επιλεγμένα σημεία, κυρίως όπου τοποθετούνται τα ανοίγματα του κελύφους, το σκυρόδεμα λαξεύεται και αποχρώσεις του κόκκινου τούβλου εμφανίζονται ως επένδυση σε αυτά τα ανοίγματα. Η χρήση των υλικών του κτιρίου είναι μια αναφορά στην παραδοσιακή χρήση του τούβλου στην ιστορική πόλη, και μια προσπάθεια ενσωμάτωσης στο τοπίο. Η αλληλεπίδραση των χρωμάτων, κόκκινο και λευκό, τονίζει τη διχοτόμηση μεταξύ της σύγχρονης και ιστορικής αρχιτεκτονικής, αφού σχεδόν όλες οι όψεις του ιστορικού κέντρου είναι ντυμένες από κόκκινο τούβλο.
Το εσωτερικό χαρακτηρίζεται κυρίως από την παρουσία του κόκκινου τούβλου, συντριμμένου και αναμειγμένου με το σκυρόδεμα.
Ενώ εξωτερικά το μέγαρο μουσικής παραμένει άκαμπτο, στο εσωτερικό, το κτίριο λειτουργεί σαν κάτι ρευστό, που συγκεντρώνει τις διάφορες λειτουργίες, τα ετερόμορφα συνυπάρχοντα στοιχεία του και τα συνδυάζει όλα μαζί παίζοντας μαζί τους. Το πρόγραμμα του κτιρίου χαρακτηρίζεται από μεγάλη ευελιξία σε τέτοιο βαθμό ώστε το κτίριο, το οποίο σύμφωνα με τον πελάτη ήταν προγραμματισμένο να γίνει μόνο μια αίθουσα συναυλιών, κατέληξε να είναι ένας χώρος για όλα τα είδη συναυλιών και εκδηλώσεων, εντός του ίδιου αρχικού προϋπολογισμού. Πρώτα απ 'όλα, ο χώρος του θεάτρου είναι σε θέση να προσαρμοστεί εύκολα και να αλλάξει από παράσταση σε παράσταση αλλά ακόμη και να υποστηρίξει ξεχωριστές ή παράλληλες εκδηλώσεις. Δεύτερον, χάρη στη δυναμική οροφή του, το κτίριο μπορεί να ρυθμίσει και να προσαρμόσει την ακουστική του χώρου με αποτέλεσμα να μπορούν να γίνουν εκδηλώσεις συμφωνικής ορχήστρας, θεάτρου, όπερας και κινηματογράφου. Τέλος, η αίθουσα συναυλιών μπορεί να ανοίξει προς τα έξω, επιτρέποντας στην εσωτερική σκηνή να συνδεθεί με το πάρκο για υπαίθριες παραστάσεις και εκδηλώσεις, όπως συναυλίες ροκ ή ποπ, καθώς και για άλλου είδους μαζικές συγκεντρώσεις. Η κυκλοφορία εντός του κτιρίου είναι ανοικτή και επιτρέπει στους επισκέπτες να περάσουν από το κτίριο, προς την πλατεία, παρέχοντάς τους μια πλήρη και συνεχή σύνδεση με το δημόσιο χώρο. Το κτίριο αν και δημιουργεί μια οικεία ατμόσφαιρα στο εσωτερικό, διατηρεί τη σύνδεση με τον έξω κόσμο και επιτρέπει στους χρήστες να φτάσουν εύκολα στην πλατεία, η οποία είναι και η καρδιά του οικόπεδου του κτιρίου.

Η καινοτόμος τεχνική: Picado
Η πρωτοποριακή τεχνική Picado, που χρησιμοποιείται σε ολόκληρο το κτίριο, επινοήθηκε από τον αρχιτέκτονα του έργου Fernando Menis. Εφαρμόζεται με την ανάμειξη σκυροδέματος με άλλα υλικά και στη συνεχεία με τη λάξευση της επιφάνειας ώστε να εμφανιστούν τα αναμειγμένα υλικά. Εκτός από την επίτευξη μιας πρωτοποριακής αισθητικής έκφρασης του σκυροδέματος, το Picado επιτρέπει και την άριστη ακουστική. Η πρώτη φορά που ο Fernando Menis χρησιμοποιείσαι αυτή τη ντεχνική, ήταν στο έργο Magma Art & Congress (Τενερίφη, Κανάριοι Νήσοι, 2005). Τώρα, στο Τόρουν, το Picado είναι το αποτέλεσμα της ανάμειξης σκυροδέματος με κόκκινα τούβλα και η έκφραση είναι πιο πειστική και ισχυρή.
Ο αρχιτέκτονας έχει δηλώσει ότι: "Ήθελα να κάνω ένα αμφιθέατρο που να έχει την καλύτερη δυνατή απόδοση, η οποία μπορεί να προσαρμοστεί σε διάφορες εκδηλώσεις και να είναι σε θέση να στεγάσει ανεξάρτητα γεγονότα ταυτόχρονα".
Το κτίριο έχει αποσπάσει το 1º βραβείο φουτουριστικού πολιτιστικού έργου στο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Αρχιτεκτονικής (WAF) 2010.

Περισσότερα...

Στοιχεία έργου

Αρχιτεκτονική μελέτη: Fernando Menis
Συνεργάτες αρχιτέκτονες: Karolina Mysiak, Jaume Cassanyer, Javier Espílez
Συνεργάτες στο στάδιο προμελέτης:
Εξοπλισμός: José Antonio Franco (Martínez Segovia y Asociados) José Luis Tamayo
Ακουστική: Pedro Cerda
Συνεργαζόμενο γραφείο στην Πολωνία: Jacek Lenart (STUDIO A4 Spółka Projektowa z o.o.)
Επίβλεψη: Tomasz Pulajew (FORT POLSKA Sp z o.o.)
Επίβλεψη ακουστικής: Pedro Cerda
Συνεργάτες στο στάδιο σχεδιασμού (Πολωνία):
Ηλεκτρικές εγκαταστάσεις: ELSECO Sp. z o.o.
Μηχανολογικές εγκαταστάσεις: Iskierski Mariusz. Biuro Inżynierskie
Σχεδιασμός: Pracownia Architektury i Urbanistyki SEMI
Τοποθεσία: Τορούν, Πολωνία
Ημερομηνίες: 2008 Διαγωνισμός, 2011 Σχεδιασμός, 2013-2015
Εμβαδόν κτιρίου: 21.837 m²
Φωτογραφίες: Jacub Certowicz, Iwan Baan

ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΤΟ KTIRIO.GR

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΚΤΙΡΙΑ

Ενεργειακά αυτόνομο &

Ενεργειακά αυτόνομο & "έξυπνο" κτίριο

Η εταιρεία SMA, που ειδικεύεται σε συστήματα παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, έχει κατασκευάσει ένα κτίριο πρότυπο στο κέντρο στην Γερμανίας, κοντά στην πόλη Kassel. Πρόκειται για το SMA Solar…
Κτίριο καθαρισμού του νερού στην Ταϊβάν

Κτίριο καθαρισμού του νερού στην Ταϊβάν

Επιδιώκοντας την αγνότητα στον τρόπο ζωής, ο αρχαίος Κινέζος ποιητής και λογοτέχνης Yuan Ming Tao είχε γράψει ένα μύθο, γνωστό ως "The Peach Blossom Spring", για να περιγράψει τον ιδανικό…
Κατοικία

Κατοικία "Liminal" στο Βανκούβερ

Η λέξη "liminal" προέρχεται από το λατινικό "limen", που σημαίνει "κατώφλι." Στο πλαίσιο της αρχιτεκτονικής και του σχεδιασμού αναφέρεται σε χώρους που βρίσκονται σε μεταβατική κατάσταση, όπως ένα σπίτι που…

Ο παρών ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να βελτιώσει την εμπειρία περιήγησης.