Νηπιαγωγείο Γερμανικής Σχολής Αθηνών
Η συντακτική οργάνωση του νηπιαγωγείου ακολουθεί μια επιμήκη τεθλασμένη ρυθμολογία, πλαισιώνοντας την υπαίθρια περιοχή και παράγοντας ένα προστατευμένο περιβάλλον, σαν αγκαλιά, που αναγνωρίζει τις ανάγκες των μικρών μαθητών προσαρμοσμένο στην κλίμακά τους. Μια σειρά διαδοχικών κλειστών και ημιυπαίθριων χώρων, διαφορετικών σχημάτων και διαστάσεων, δίνει την εντύπωση ότι το κτίριο "συμπιέζεται" και "αποσυμπιέζεται", σαν ένας ζωντανός οργανισμός που κινείται, που αναπνέει. Η τυπική αίθουσα διδασκαλίας δηλώνει το κύτταρο της συνολικής δομής - κάθε τάξη μπορεί να αναδιαρρυθμιστεί εύκολα, ανάλογα με την ομαδική ή ατομική ποιότητα των δραστηριοτήτων. Με τον τρόπο αυτό εξυπηρετούνται οι διαφορετικές μορφές διδασκαλίας και μάθησης. Οι κοινόχρηστες λειτουργίες - είσοδος, χώρος πολλαπλών χρήσεων, κυκλοφορία - συνεργάζονται συνθέτοντας μία ρευστή ζώνη μεταβλητού εμβαδού και γεωμετρίας, η οποία διαμορφώνεται έτσι ώστε να προσφέρει εστίες ενδιαφέροντος και δράσης στους μικρούς μαθητές. Σημαντική είναι η συνεισφορά του τριγωνικού χώρου πολλαπλών χρήσεων, ο οποίος δίνει πολλές εναλλακτικές επιλογές λειτουργικής οργάνωσης και αντιληπτικού μετασχηματισμού. Ιδιαίτερη μέριμνα έχει ληφθεί για την διευθέτηση του φυσικού φωτός που εισχωρεί στο εσωτερικό του κτίσματος μέσα από ένα σύστημα κατακόρυφων (ανοίγματα) και οριζόντιων (ανοίγματα οροφής - skylights) διατρήσεων του κελύφους.
Ο σχεδιασμός ενσωματώνει αναφορές στη φύση, όπως είναι το ξύλο και το πράσινο χρώμα που κυριαρχούν εσωτερικά και εξωτερικά του κτιρίου. Η συγκεκριμένη χρωματική επιλογή δεν είναι τυχαία, μελέτες σχετικές με τη χρωματοθεραπεία έχουν δείξει ότι το πράσινο ενθαρρύνει την εκδήλωση των συναισθημάτων και ηρεμεί. Η σύνταξη της υπαίθριας περιοχής ανταποκρίνεται στη διάκριση των ρόλων των διαφορετικών δράσεων που εκτυλίσσονται εδώ: διάλειμμα, γυμναστική, οργανωμένο παιχνίδι κ.ο.κ. Τμήματα πιο "εκτεθειμένα" για ομαδικές δραστηριότητες και άλλα περισσότερο "κρυφά", ζώνες κίνησης, στάσης και συνεύρεσης, ταξινομούν τον περιβάλλοντα χώρο. Με σκοπό να ενισχυθεί η ενασχόληση των παιδιών με τη γη, κάθε τάξη διαθέτει το δικό της περιβόλι που το καλλιεργούν οι ίδιοι οι μικροί μαθητές.
Στοιχεία Έργου
Αρχιτεκτονική Μελέτη: Potiropoulos D+L Architects - Δημήτρης Ποτηρόπουλος, Λιάνα Νέλλα - Ποτηροπούλου
Στατική Μελέτη: Ιωάννης Βάγιας, δρ. μηχ., καθηγητής Ε.Μ.Π.
Η/Μ Μελέτη: HM Engineering A.E.
Φυτοτεχνική Μελέτη: Εύα Παπαδημητρίου, γεωπόνος - αρχιτέκτων τοπίου
Σύμβουλος Ακουστικής Μελέτης: Dr. G. Schubert
Σύμβουλος Χρωματικής Μελέτης: Βάσω Τρίγκα, ζωγράφος
Τοπογραφική Αποτύπωση: Ιωάννης Γεωργαντέλης, τοπογράφος μηχανικός
Διαχείριση Έργου: Ιωάννης Μπουμπουράκης, αρχιτέκτων μηχανικός
Κατασκευή: Πλέθρον κατασκευαστική
Μελέτη: 2012-2013
Χρόνος Κατασκευής: 2013-2014
Φωτογραφίες: Χαράλαμπος Λουιζίδης