Σπίτι σε τρεις χωριστούς κύβους, στην Κέα ©Γιώργης Γερόλυμπος

Σπίτι σε τρεις χωριστούς κύβους, στην Κέα

Το σπίτι βρίσκεται στη νοτιοανατολική πλευρά του νησιού, σε μία ερημική χαράδρα.
Στο συγκεκριμένο έργο οι μελετητές οδηγήθηκαν στη χρήση σκυροδέματος επηρεασμένοι από τις διάσπαρτες, αγροτικές, πέτρινες κατασκευές στο νησί, τις καθηκιές, που μοιάζουν σαν εξάρσεις στις ξερολιθιές. Είναι μονολιθικές γήινες κατασκευές σε συνέχεια των ξερολιθιών, κατασκευασμένες από τοπική πέτρα, μία πρωτογενής μορφή στέγασης, οι οποίες εντάσσονται πλήρως στο τοπίο. Λόγω της απορρόφησης του φωτός και προφανώς λόγω της κλίμακάς τους, δεν προβάλλουν στην τοπογραφία.
Το μπετόν προσομοιάζει με χυτή πέτρα ως προς την ουδετερότητα, τη μονολιθικότητα και τη χρωματική του συνάφεια. Η χρήση καλουπιού με ταβλάκι, έχει άμεση αναφορά στα πετρόκτιστα, δίνοντας του την κλίμακα του αρθρωτού υλικού.
Το σπίτι αποτελείται από τρεις χωριστούς κύβους, που στεγάζουν τα τρία υπνοδωμάτια και μία σκιά, ένα στέγαστρο, που αποτελεί το καθιστικό. Η κίνηση και οι προσβάσεις στους χώρους είναι εξωτερική.
Όλη η οργάνωση του σπιτιού έχει διαμορφωθεί γύρω από τρείς διαφορετικές ποιότητες θέας. Το καθιστικό έχει πανοραμική θέα και θεατρική αντίληψη του χώρου. Σε οποιοδήποτε σημείο του βρίσκεται κάποιος, έχει απόλυτη εποπτεία του περιβάλλοντος.
Η κίνηση προς τα υπνοδωμάτια οργανώνει πλάνα κατακόρυφα και καθώς προχωρά κάποιος αντιλαμβάνεται τη θέα καρέ - καρέ, η κίνηση και η θέα διαμορφώνουν μία κινηματογραφική αντίληψη του χώρου.
Μέσα από τα υπνοδωμάτια, τα δύο παράλληλα τοιχία, που διαμορφώνουν τα όρια των υπνοδωματίων, καδράρουν ένα σταθερό τοπίο, καδράρουν τη θέα σαν πίνακα ζωγραφικής.
Αυτές οι τρεις διαφορετικές ποιότητες θέας πλαισιώνονται από μπετόν, το γκρι χρώμα του εμφανούς σκυροδέματος χάνεται. Η ουδετερότητα του πλαισίου δημιουργεί την ψευδαίσθηση απουσίας πλαισίου, είναι σαν να χάνεται το όριο που πλαισιώνει τη θέα.
Συνοψίζοντας, οι διαφορετικές συνθήκες κίνησης και βλέμματος ορίζονται μέσα από τη χρήση της γκρι ζύμης, κάνοντας τα όρια να εξαφανίζονται. Οι κάτοικοι, ο χώρος και τα αντικείμενα, που βρίσκονται μέσα του, έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε μία σχέση φόντου - αντικειμένου, όπου το φόντο είναι η μπετονένια κατασκευή του σπιτιού.

 

Περισσότερα...

Στοιχεία έργου

Αρχιτεκτονική μελέτη:
Μαρία Κοκκίνου - Ανδρέας Κούρκουλας
Υπεύθυνοι Αρχιτέκτονες:
Νικόλας Παπλωματάς - Μαριάννα Αθανασιάδου
Στατική μελέτη:
Ανδρέας Μητσόπουλος
Η/Μ μελέτη:
Παντελής Αργυρός
Εμβαδό:
150 m²
Φωτογραφίες:
Μαριάννα Μπίστη, Γιώργης Γερόλυμπος

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΚΤΙΡΙΑ

Κατοικία D3 στο Ισραήλ

Κατοικία D3 στο Ισραήλ

Η κατοικία βρίσκεται σε αστικό περιβάλλον. Η πρόσοψη της αποτελεί ένα είδος "σφραγισμένου κουτιού", που αποτελείται από δύο μεγάλους όγκους. Ο κατώτερος οριζόντιος όγκος στο ισόγειο αποτελείται από μια λευκή…
Κατοικία σε ελαιώνα με παλαιό πέτρινο τμήμα

Κατοικία σε ελαιώνα με παλαιό πέτρινο τμήμα

Σε παλαιό ελαιώνα ζητήθηκε ο σχεδιασμός ισόγειας κατοικίας με σοφίτα, τμήμα υπογείου και κολυμβητική δεξαμενή. Στο οικόπεδο προϋπήρχε πέτρινο περιτύπωμα, η παλαιά δίχωρη οικία της οικογένειας, που επί χρόνια είχε…

Ο παρών ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να βελτιώσει την εμπειρία περιήγησης.