Κτίριο εκθέσεων & συνεργείων αυτοκινήτων στη Λάρισα
Το οικόπεδο, συνολικής έκτασης 22 στρεμμάτων, βρίσκεται επί της εθνικής οδού Λάρισας - Τρικάλων, στην Τερψιθέα Λάρισας. Το κτίριο προοριζόταν για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες έκθεσης αυτοκινήτων των αντιπροσωπειών της BMW και τα αντίστοιχα εξουσιοδοτημένα συνεργεία.
Σχεδιαστική ιδέα
Επειδή το κτίριο έχει εμπορικό ρόλο, βασικό κριτήριο στην σύνθεση της μελέτης ήταν η δημιουργία ελκυστικών χώρων σύγχρονης αισθητικής. Πρόθεση του σχεδιασμού υπήρξε η δημιουργία ενός σύγχρονου χώρου έκθεσης και συντήρησης οχημάτων, που θα αποτελέσει πρότυπο ανά την Ελλάδα στον τομέα εμπορίας αυτοκινήτων. Επίσης το κύριο ζητούμενο ήταν ο σχεδιασμός του κτιρίου να εναρμονίζεται με τις προδιαγραφές που ορίζει η γερμανική εταιρεία BMW ως προς το κτιριολογικό πρόγραμμα αλλά και τη μορφολογία. Συγχρόνως, να εξυπηρετεί τις ανάγκες των χώρων εργασίας της εταιρείας Μ&Μ Metalaxis και τον εξωτερικό χώρο πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, o οποίος είναι διαμορφωμένος με μεταλλικά στέγαστρα. Εξίσου βασικό μέλημα ήταν η μέγιστη ανάδειξη της εικόνας του κτιρίου από την εθνική οδό Λάρισας - Τρικάλων. Το κτίριο αναπτύχθηκε κατά μήκος του οικοπέδου, σε ένα επίπεδο, παράλληλα με την εθνική οδό. Στην κύρια όψη του κτιρίου τοποθετήθηκαν οι εκθέσεις αυτοκινήτων και στο πίσω μέρος οι χώροι συνεργείων και οι χώροι των Η/Μ εγκαταστάσεων. Στην πρόσοψη του κτιρίου το χαρακτηριστικό του σχεδιασμού είναι οι λιτές γραμμές και το "παιχνίδι" με τα πλήρη και τα κενά.
Υλικά κατασκευής
Ο χώρος έκθεσης των αυτοκινήτων BMW αναπτύσσεται στη μια γωνία του κτιρίου και τονίζεται με την προσθήκη προέκτασης του κτιριακού όγκου, η οποία επενδύεται με υαλοπίνακες και μεταλλικές επιφάνειες. Η όψη ορίζεται από το επίπεδο του εδάφους και τις δύο επάλληλες οροφές, οι οποίες δημιουργούν την αίσθηση πως το ένα μέρος του κτιρίου εισχωρεί στο άλλο. Οι υπόλοιπες αντιπροσωπείες ως προς την όψη αντιμετωπίζονται με την ίδια λογική κενού - πλήρους και είναι και αυτές επενδυμένες με υαλοπίνακες και μεταλλικές επιφάνειες. Στην αντιπροσωπεία της Mini Cooper οι υαλοπίνακες περικλείονται από σίδερα μορφής, δημιουργώντας τη φαινομενικά τυχαία τοποθέτηση κουτιών - πλαισίων στην όψη, τα οποία είτε προβάλλονται είτε υποχωρούν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο εσωτερικός χώρος να βγαίνει προς τα έξω, με πρόθεση την αναπαράσταση του ογκοπλαστικού ενδιαφέροντος της πόλης. Ο φέρων οργανισμός του κτιρίου είναι μεταλλικός και στηρίζεται σε πλάκα από οπλισμένο σκυρόδεμα, διαμορφωμένη σε μια στάθμη. Το πίσω μέρος αποτελείται από επένδυση με πετάσματα πολυουρεθάνης και κουφώματα αλουμινίου.
Το εσωτερικό του κτιρίου
Στο εσωτερικό της έκθεσης αυτοκινήτων BMW το κυρίαρχο χρώμα στα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι το λευκό. Τα δάπεδα, οι οροφές, οι επενδύσεις και τα έπιπλα είναι όλα σε τόνους του λευκού, δίνοντας μια λιτή αίσθηση. Συγχρόνως, στο σημείο όπου εκτίθενται τα αυτοκίνητα έχουν τοποθετηθεί γκρι πλακάκια σε γραμμικό σχηματισμό, τα οποία συνειρμικά παραπέμπουν στην άσφαλτο του δρόμου. Στο χώρο έκθεσης της Mini έχουν χρησιμοποιηθεί υλικά σε αποχρώσεις του μαύρου - γκρι και αποσπασματικά το πορτοκαλί και το πράσινο, όπως ορίζουν οι προδιαγραφές. Το ύφος στη συγκεκριμένη αντιπροσωπεία προσδίδει νεανικότητα, αυθορμητισμό και σπορ διάθεση, ιδιότητες από τις οποίες χαρακτηρίζεται η εμπορική ταυτότητα της εταιρείας.
Μελέτη φωτισμού
O σχεδιασμός του κτιρίου ολοκληρώνεται με τη μελέτη εξωτερικού φωτισμού, η οποία αναδεικνύει τις βασικές γραμμές του κτιρίου αλλά και τα επί μέρους αρχιτεκτονικά σημεία ενδιαφέροντος. Ο δυναμισμός που εκφράζει η όψη της Mini Cooper ολοκληρώνεται με το φωτισμό
των μεταλλικών στοιχείων με πορτοκαλί φως μέσω λαμπτήρων φωτοδιόδων.
Στοιχεία έργου:
Αρχιτεκτονική μελέτη: CITICON ΤΕΧΝΙΚΗ (Θωμάς Τσιρόπουλος)
Στατική μελέτη: Στέλιος Σακελλαρίου
Η/Μ/ μελέτη: Δημήτρης Σιακαβάρας
Επίβλεψη: Νίκος Σακελλαρίου
Συνεργάτες: Δημήτρης Ζιώγας, Ελευθερία Φαρατάκη, Νατάσσα Γεωργαντή
Τεχνική εταιρία κατασκευής: ΘΕΤΤΑΛΟΣ Ο.Ε., CITICON ΤΕΧΝΙΚΗ Ε.Π.Ε.
Ιδιοκτήτης: Μ & Μ METALAXIS
Τοποθεσία: Τερψιθέα Λάρισας
Συνολικό εμβαδό κτιρίου: 4.850 m²
Χρόνος μελέτης: Αύγουστος 2007 - Ιούνιος 2008
Χρόνος κατασκευής: Δεκέμβριος 2008 - Αύγουστος 2009