"Learning niche", κέντρο ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Κύπρο
H συνθετική διαδικασία καθορίστηκε από τη μελέτη της επιθυμητής κοινωνικο-χωρικής δομής, ανάγοντας ωστόσο την έννοια του προγράμματος από το λειτουργικό στο βιωματικό προσδιορισμό του. Η κυριότερη προγραμματική ανάγκη αφορούσε στη διατήρηση της συνεχούς οπτικής εποπτείας του χώρου υποδοχής από τις αίθουσες διδασκαλίας, χωρίς να είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία του καθηγητή. Ταυτόχρονα, η οργάνωση του χώρου έπρεπε να διασφαλίζει τον ιδιωτικό χαρακτήρα των αιθουσών διδασκαλίας και το οπτικό πεδίο των μαθητών να εστιάζεται στο φυσικό στοιχείο που περιβάλλει το κτίριο, παρά στο χώρο της υποδοχής. Αυτή η ασύμμετρη κοινωνικο-χωρική παράμετρος ήταν και η βασική σχεδιαστική αρχή, η οποία οργάνωσε τις αίθουσες διδασκαλίας ασύμμετρα ως προς το χώρο αναμονής. Γι’ αυτό το λόγο, η συνθετική δομή διαβάλλεται, με τρόπο που να δημιουργήσει μια "διάνοιχτη" αυλή, καθιστώντας το κτίριο μια κόγχη στο υφιστάμενο τοπίο. Ως μία "παύση", που εσωκλείει μέρος του υφιστάμενου τοπίου στη σχεδόν μονολιθική αρχιτεκτονική μορφή, επιτυγχάνεται η χωρική συναρμογή των επιμέρους λειτουργικών μονάδων σε άμεση συνάρτηση με την προσβασιμότητα και την ορατότητα στο χώρο. Στην ουσία, η "διάνοιχτη" εσωτερική αυλή επιτρέπει τη χωρική αποστασιοποίηση της δεύτερης αίθουσας διδασκαλίας από το χώρο αναμονής, επιτρέποντας ωστόσο την οπτική επαφή με αυτόν Με στόχο να εξευρεθεί η βέλτιστη συναρμογή των επιμέρους ενοτήτων, έγιναν διαγράμματα οπτικών πεδίων, διαμέσου του προγράμματος ανάλυσης του δομημένου περιβάλλοντος Depthmap, το οποίο βασίζεται στη θεωρία του συντακτικού του χώρου (Space Syntax Theory).
Περιγραφή κτιρίου - τεχνολογίες και επιλογή υλικών
Το κτίριο αναπτύσσεται σε ένα επίπεδο, παρέχοντας έτσι αμέριστη πρόσβαση σε άτομα με κινητικές δυσκολίες. Διαθέτει χώρο αναμονής, δύο αίθουσες διδασκαλίας, γωνίες "αυθόρμητης" μάθησης, γραφείο και χώρους υγιεινής. Κατασκευαστικά, το κτίριο υλοποιείται ως μία συμβατική κατασκευή από οπλισμένο σκυρόδεμα. Το κτιριακό κέλυφος αποτελείται από διπλή τοιχοποιία με διάκενα, τα οποία επενδύονται εξωτερικά με ολοκληρωμένο σύστημα θερμοπρόσοψης, σύμφωνα με τις προδιαγραφές των κανονισμών. Στο κτιριακό κέλυφος, η σύνθεση των πλήρων και διάτρητων σημείων διαμορφώνεται σε σχέση με το επίπεδο οπτικής προσβασιμότητας, που απαιτείται στο κάθε χώρο. Πιο συγκεκριμένα, στους κοινόχρηστους χώρους και στους χώρους "αυθόρμητης" μάθησης, διαμορφώνονται περισσότερα ανοίγματα, τα οποία επιτρέπουν στο φυσικό φως να ρέει, ενώ ταυτόχρονα ενσωματώνουν οπτικά τη "διάνοιχτη" αυλή στον εσωτερικό χώρο.
Όλοι οι χώροι χαρακτηρίζονται από καθαρές και λιτές γραμμές, με επιλεγμένα στοιχεία χρώματος, ξύλου και διαφάνειας. Κατά το σχεδιασμό, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη επιλογή των υλικών, με κίνητρο τη δημιουργία χώρων, οι οποίοι να έχουν πολλαπλές δυνατότητες χρήσης σε συνάρτηση με τις επιλογές του χρήστη (πιο ιδιωτικούς και απομονωμένους χώρους, πιο εκτεθειμένους, φωτεινούς και ανοιχτούς χώρους κ.ά.). Τα υλικά που κυριαρχούν, είναι το λευκό επίχρισμα, οι ξύλινες λεπτομέρειες, οι οποίες προσφέρουν μια αίσθηση ζεστασιάς αλλά και οικειότητας, και το στοιχείο της φύτευσης. Η βιβλιοθήκη, τα γραφεία, η φωτεινή επιγραφή στο εξωτερικό του κτιρίου, οι θύρες καθώς και άλλα στοιχεία του χώρου, σχεδιάστηκαν ειδικά για το συγκεκριμένο έργο.
Στοιχεία έργου
APXITEKTONIKH MEΛETH:
SPLACE ARCHITECTURE, ΧΡΥΣΤΑΛΑ ΨΑΘΙΤΗ
ΣTATIKH MEΛETH:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΥ
H/M MEΛETH:
ΠΕΤΡΟΣ ΠΕΤΡΟΥ, ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΑΝΤΑΣ
EΠIBΛEΨH:
ΧΡΥΣΤΑΛΑ ΨΑΘΙΤΗ
TEXNIKH ETAIPΕΙA KATAΣKEYHΣ:
K.M. CONTRACTORS
TOΠOΘEΣIA:
ΛΕΜΠΑ, ΠΑΦΟΣ, ΚΥΠΡΟΣ
ΣYNOΛIKO EMBAΔO KTIPIOY:
130 m2
XPONOΣ MEΛETHΣ:
2017
XPONOΣ KATAΣKEYHΣ:
2018-2019
ΠAPOYΣIAΣH KTIPIOY:
ΧΡΥΣΤΑΛΑ ΨΑΘΙΤΗ
ΦΩTOΓPAΦΙΕΣ:
CREATIVE PHOTO ROOM, MARIA EFTHYMIOU