"nCaved" ένα καταφύγιο σε διάτρηση του εδάφους στη Σέριφο
Το "nCaved" χωροθετείται σε έναν μικρό απομονωμένο βραχώδη όρμο στη Σέριφο, που μοιάζει να αιωρείται πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Η ανάγκη δημιουργίας ενός "καταφυγίου" σε ένα χώρο με αφοπλιστική θέα, άλλα και απόλυτη έκθεση στους έντονους βόρειους ανέμους οδήγησαν στη χειρονομία της διάτρησης της πλαγιάς - αντί για μια εν σειρά παράθεση χώρων στο επίπεδο του εδάφους.
Η σχεδιαστική προσέγγιση αντιτίθεται σε μια στερεοτυπική αναπαραγωγή των παραδοσιακών κυκλαδικών δομών. Στον πυρήνα του όμως ο σχεδιασμός χειρίζεται ορισμένες από τις βασικές αρχές, που δομούν το αγροτικό πολιτιστικό τοπίο των Κυκλάδων.
Μια από αυτές είναι η χρήση της αρχιτεκτονικής για την προστασία των κατοίκων από τα έντονα καιρικά φαινόμενα.
Επίσης η βιοκλιματική προσέγγιση του σχεδιασμού και αυτή έχει τις ρίζες της στις κυκλαδικές ξερολιθικές κατασκευές με τα φυτεμένα τους δώματα. Ο διαμπερής φωτισμός - αερισμός, η πέτρα και το φυτεμένο δώμα, σε συνδυασμό με την κατάλληλη μόνωση και τα ενεργειακά υαλοστάσια, προσδίδουν στο nCaved άριστα βιοκλιματικά χαρακτηριστικά, περιορίζοντας στο ελάχιστο τις ανάγκες σε τεχνητό κλιματισμό των χώρων.
Μια άλλη καίρια σχεδιαστική απόφαση είναι η χρήση της πέτρας, που προέρχεται από την εκσκαφή, αλλά και η χρήση τεχνητά οξειδωμένων ή βαμμένων μεταλλικών δοκών ως αναφορά στην σημαντική μεταλλευτική ιστορία του νησιού.
Η τοπολογία της σύνθεσης βασίζεται σε έναν ορθογωνικό κάνναβο, που εφαρμόζεται με ακρίβεια στην κλίση του εδάφους και παράγει μια τρισδιάστατη "σκακιέρα" πλήρων και κενών, φιλοξενώντας και απομονώνοντας ταυτόχρονα τους χώρους της κατοικίας. Την αυστηρή αυτή γεωμετρία ανατρέπει μια στροφή του τελευταίου άξονα του καννάβου, προσφέροντας στους χώρους διημέρευσης ένα διευρυμένο φάσμα της θέας. Η στροφή τον άξονα εντείνει σημαντικά την αίσθηση της προοπτικής και έτσι η το ίχνος της κατοικίας μοιάζει να ελαχιστοποιείται στο νοητό τέλος της ανάβασης.
Οι διαμήκεις τοίχοι από ξερολιθιά, που οριοθετούν και προστατεύουν την κατοικία, είναι τα κατακόρυφα, όρια που οδηγούν το βλέμμα στη γραμμή του ορίζοντα. Σε αντίθεση με τους στιβαρούς πέτρινους τοίχους, οι εγκάρσιες όψεις είναι ελαφριές, γυάλινες και ανοιχτές σε όλο τους το μήκος. Η μπροστινή όψη ανοίγεται πλήρως στην ανατολική θέα, ενώ τα πίσω υαλοστάσια καδράρουν εσωτερικούς κήπους προσφέροντας διαμπερότητα και φως.
Η κατοικία χωρίζεται σε τρία επίπεδα: υπνοδωμάτια, χώροι διημέρευσης, ξενώνας. Τα δυο πρώτα επικοινωνούν εσωτερικά, ενώ ο ξενώνας είναι ανεξάρτητος.
Προσεγγίζοντας την κατοικία από το ανώτερο σημείο του οικοπέδου , το μόνο ορατό στοιχείο της παρέμβασης είναι ένας χαμηλός επιμήκης πέτρινος τοίχος παράλληλος προς την γραμμή του ορίζοντα. Μια εμβληματική εξωτερική σκάλα ενοποιεί τα 3 επίπεδα και οδηγεί στην κύρια είσοδο της κατοικίας μέσω του εξώστη του καθιστικού.
Τα υλικά και η χρωματική παλέτα που χρησιμοποιήθηκαν, εντείνουν την αίσθηση της κατοίκισης στο εσωτερικό μιας φυσικής κοιλότητας. Πέτρα, εμφανές σκυρόδεμα, ξύλο και μέταλλο. Η αδρότητα των υλικών συνδυάζεται με μια λεπτότητα στο χειρισμό των λεπτομερειών παράγοντας χώρο γεωμετρικό και καθαρό αλλά ταυτόχρονα ζεστό και σε πλήρη αρμονία με το φυσικό τοπίο.
Επίσης ο τρόπος διαχείρισης του φυσικού φωτός, μέσω διαφόρων ειδών διάτρητων φίλτρων και ανακλαστικών επιφανειών, συνθέτουν ένα σκηνικό που διαρκώς μεταβάλλεται ανάλογα με την ώρα της ημέρας και την εποχή του χρόνου.
Στοιχεία έργου
Αρχιτεκτονική μελέτη:
Mold architects / Ηλιάνα Κερεστεντζή
Στατική μελέτη:
Studio 265
Η/Μ μελέτη:
Team M-H
Μελέτη φωτισμού:
Νίκος Ανδριανόπουλος
Μεταλλικές κατασκευές:
Qoop
Κατασκευή:
Mold architects
Εμβαδό:
340 m2
Έτος κατασκευής:
2020
Φωτογραφίες:
Παναγιώτης Βουμβάκης, Γιώργης Γερόλυμπος
Κεντρική φωτογραφία:
Γιώργης Γερόλυμπος
ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΤΟ KTIRIO.GR
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Panagiotis Voumvakis ©Panagiotis Voumvakis
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Panagiotis Voumvakis ©Panagiotis Voumvakis
- ©Panagiotis Voumvakis ©Panagiotis Voumvakis
- ©Panagiotis Voumvakis ©Panagiotis Voumvakis
- ©Panagiotis Voumvakis ©Panagiotis Voumvakis
- ©Panagiotis Voumvakis ©Panagiotis Voumvakis
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Panagiotis Voumvakis ©Panagiotis Voumvakis
- ©Panagiotis Voumvakis ©Panagiotis Voumvakis
- ©Panagiotis Voumvakis ©Panagiotis Voumvakis
- ©Mold Architects ©Mold Architects
- ©Panagiotis Voumvakis ©Panagiotis Voumvakis
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Panagiotis Voumvakis ©Panagiotis Voumvakis
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Panagiotis Voumvakis ©Panagiotis Voumvakis
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos
- ©Yiorgis Yerolymbos ©Yiorgis Yerolymbos