Κατάστημα οπτικών στη Θεσσαλονίκη
Το κατάστημα οπτικών σχεδιάστηκε αποκλειστικά για την εταιρεία ray ban, πασίγνωστο και παγκόσμιο "brand name" για πολλές δεκαετίες τώρα. Η πρόκληση ήταν μεγάλη αφού το αποτέλεσμα έπρεπε να είναι ιδιαίτερο και να ταυτιστεί τελικά με το προϊόν.
Μέσα σε χώρο 50m² θα έπρεπε να "βολευτούν", θέσεις έκθεσης για τουλάχιστον 200 ζευγάρια γυαλιά ηλίου, ειδικά συρτάρια για περίπου 1.000 ακόμα, χώροι για την εναπόθεση και επίδειξη των γυαλιών που βρίσκονται σε έκθεση και συρτάρια, καθώς και όσο το δυνατόν περισσότεροι αποθηκευτικοί χώροι για συσκευασίες, ανταλλακτικά, εξαρτήματα και προϊόντα προβολής. Για να το επιτύχουν οι μελετητές, σχεδίασαν στους πλαϊνούς τοίχους του καταστήματος ένα δεύτερο "φλοιό", δύο μεγάλα έπιπλα από μαύρη λάκα, εξοικονομώντας έτσι γύρω στα 23 m³ αποθηκευτικού χώρου και 32 m² όψης για έκθεση. Πτυσσόμενες κατασκευές σαν μικρά ρηχά συρτάρια με ειδική αντιολισθητική επικάλυψη "κρύφτηκαν" στο δεξί τμήμα της ξύλινης κατασκευής και βγαίνουν μόνο όταν είναι ανάγκη. Επίσης, εκμεταλλευόμενοι το σχήμα της κάτοψης, δημιούργησαν εσοχές, οι οποίες επίσης χρησιμοποιήθηκαν ως αποθηκευτικοί χώροι, έχοντας ως πόρτες καθρέφτες.
Το σχήμα της κάτοψης δεν είχε καμία λογική και σχεδόν ούτε μια καθετότητα. Ο εξορθολογισμός της κάτοψης και οι τελικές χαράξεις του καταστήματος, είχε μεγάλη σημασία για την σωστή εκμετάλλευση του χώρου ο οποίος ήταν ήδη πολύ περιορισμένος.
Ένα άλλο θέμα που υπήρχε, ήταν το γεγονός του ότι το κτίριο ήταν χαρακτηρισμένο ως διατηρητέο, γεγονός που δε επέτρεπε την παραμικρή επέμβαση στην όψη του. Αποφάσισαν λοιπόν οι μελετητές να σχεδιάσουν το εσωτερικό με μία λογική η οποία να αντιτίθεται στο χαρακτήρα του προπολεμικού κτιρίου και να δηλώνει με την πρώτη ματιά τη διαφορά των ενενήντα ετών που τους χωρίζει. Το κατάστημα λοιπόν φέρει τα τρία εταιρικά χρώματα, κόκκινο, μαύρο και λευκό. Οι επενδύσεις των πλαϊνών τοίχων και τα ειδικά έπιπλα που προαναφέρθηκαν, σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν από μαύρη σατινέ λάκα. Ο κυρίως διάδρομος και η φυσική του συνέχεια στην όψη και την οροφή, έγιναν κόκκινα χρησιμοποιώντας αυτοεπιπεδούμενη διακοσμητική ρητίνη χρωματισμού, η οποία έβγαλε ένα γυαλιστερό απόλυτα λείο αποτέλεσμα σαν χρωματισμένο γυαλί. Όλο το υπόλοιπο μαγαζί επενδύθηκε με λευκή πατητή τσιμεντοκονία, η οποία είναι εντελώς συνεχής, με καμπύλες επιφάνειες στα σημεία που ενώνονται τα δάπεδα με τους τοίχους και οι τοίχοι με τις οροφές. Με αυτόν τον τρόπο, ακόμα και το έπιπλο της υποδοχής φαίνεται να αναδύεται μέσα από το δάπεδο καθώς η βάση του είναι καμπύλη και η τσιμεντοκονία του δαπέδου συνεχίζει σε αυτό. Επιλέχθηκε μόνο ένα είδος φωτιστικού σώματος. Ο υπόλοιπος φωτισμός του καταστήματος είναι κρυφός, είτε πίσω από γυάλινες επιφάνειες, είτε μέσα στην ψευδοροφή. Το μαγαζί πέρα από το design του είναι σχεδιασμένο με απόλυτη εργονομία, καθώς ο περιορισμένος χώρος δεν άφηνε περιθώρια για απώλειες. Θα μπορούσε να πει κανείς οτι σχεδιάστηκε τόσο εργονομικά όσο ένα cockpit αεροπλάνου, κάτι που είναι πολύ συγγενές με την προέλευση του brand name για το οποίο σχεδιάστηκε.
Στοιχεία έργου:
Αρχιτεκτονική μελέτη: Officetwentyfivearchitects
Κατασκευή: Officetwentyfivearchitects, Vandoros+Partners
Τοποθεσία: Μητροπόλεως 42, Θεσσαλονίκη
Χρόνος κατασκευής: 2015
Εμβαδόν: 50 m²
ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΤΟ KTIRIO.GR
https://ktirio.gr/el/%CE%BA%CF%84%CE%B9%CF%81%CE%B9%CE%B1/%CE%B5%CF%80%CE%B1%CE%B3%CE%B3%CE%B5%CE%BB%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B9-%CF%87%CF%89%CF%81%CE%BF%CE%B9/%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%B1-%CE%BF%CF%80%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CE%B8%CE%B5%CF%83%CF%83%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CE%AF%CE%BA%CE%B7#sigProId57e5ee0946