Ιχθυοπωλείο "Πσαράς" στη Θεσσαλονίκη

Το κατάστημα "πσαράς" είναι ένα μικρό ιχθυοπωλείο σε μια παλιά, παραδοσιακή, ανοιχτή αγορά τροφίμων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Οι λειτουργικές απαιτήσεις του καταστήματος ήταν σχετικά απλές. Η κάτοψη οργανώθηκε σε δύο περιοχές - ενότητες: η πρώτη, στα όρια του καταστήματος και παράλληλη με το δρόμο, περιλαμβάνει τις προθήκες τοποθέτησης των φρέσκων ψαριών. Οι προθήκες είναι στραμμένες προς τα έξω, ώστε να προσελκύουν τους διερχόμενους, κάτι που αποτελεί χαρακτηριστικό στοιχείο των καταστημάτων της υπαίθριας αγοράς. Η δεύτερη περιοχή, εσωτερικά του καταστήματος, περιλαμβάνει τα ψυγεία με τα κατεψυγμένα ψάρια και τα αλίπαστα, τις προθήκες που προορίζονται για τις κονσέρβες, το ντουλάπι - "φανάρι" για τους ξηρούς μπακαλιάρους και το ταμείο. Μέσα από δύο μικρά ανοίγματα - τρύπες στον τοίχο, τα φρέσκα ψάρια μεταφέρονται για καθάρισμα σε ένα δεύτερο, ανεξάρτητο χώρο κουζίνας και αποθήκης.

Εσωτερικά, σε μια ζώνη ύψους δύο μέτρων τοποθετήθηκαν επενδύσεις από χειροποίητα τσιμεντένια πλακίδια σε ένα παλαιό, κλασικό σχέδιο που θυμίζει τα λέπια των ψαριών, οι οποίες ενοποιούν τα στοιχεία του εξοπλισμού (ψυγεία και προθήκες) και επιχειρούν να μεταφέρουν ένα "άρωμα" παρελθόντος, που προσιδιάζει στην ατμόσφαιρα της παραδοσιακής αγοράς μέσα στην οποία βρίσκεται το κατάστημα. Σε ότι αφορά τα χρώματα των πλακιδίων, επιλέξαμε την ανάμιξη των σκούρων μπλε και γκριζοπράσινων τόνων της θάλασσας με την ώχρα, το σομόν και το ροζ, που απηχούν το χρώμα του μπαρμπουνιού, του σολομού και της γαρίδας για να προσεγγίσουμε όσο γίνεται καλύτερα τη χρωματική αίσθηση του περιβάλλοντος του θαλάσσιου βυθού.

Παράλληλα ωστόσο με τη λειτουργική επίλυση του καταστήματος οι αρχιτέκτονες επιδίωξαν μέσω του σχεδιασμού να "διασκεδάσουν" τόσο τους πελάτες, όσο και τους περαστικούς, προσκαλώντας του; να βιώσουν μια έκπληξη. Την αφορμή, αλλά και την ελευθερία για κάτι τέτοιο προσέφεραν οι κενές επιφάνειες των τοίχων που υπήρχαν πάνω από τη ζώνη με τα πλακίδια. Αυτές οι επιφάνειες αντιμετωπίστηκαν σαν ένας καμβάς πάνω στον οποίο θα μπορούσε κανείς να διηγηθεί μια ιστορία. Δημιουργήθηκε λοιπόν πάνω τους ένας σκούρος γκριζοπράσινος βυθός, ο οποίος "εμψυχώνει" ένα κοπάδι από πολύχρωμα μεταλλικά ψάρια που διασχίζουν το χώρο. Η κατασκευή διαμορφώνει ένα είδος κινούμενης ζωφόρου, που αποσκοπεί στο να μεταδώσει στο θεατή την αίσθηση του βυθού και του κόσμου των ψαριών.

Το ίδιο κοπάδι το ξαναβρίσκουμε και κάπου αλλού: ζωγραφισμένο αυτή τη φορά πάνω στα κεπέγκια - ρολά του καταστήματος. Εκεί, εντάσσεται αρμονικά στο περιβάλλον αφού η ζωγραφιά αποκτά φυσική θέση δίπλα στην πληθωρική υπαίθρια έκθεση των ποικιλόμορφων γκάφιτι στα κεπέγκια και τους τοίχους των καταστημάτων της Αγοράς Βατικιώτη.

 

Περισσότερα...

Στοιχεία έργου:

Αρχιτεκτονική μελέτη: T&T Architects
Μελέτη φωτισμού: T&T Architects, lightness
Επίβλεψη και συντονισμός έργου: T&T Architects
Τοποθεσία: Πλατεία Άθωνος, Θεσσαλονίκη
Εμβαδό: 39 m2
Χρόνος μελέτης – κατασκευής: 2015
Παρουσίαση: T&T Architects
Φωτογραφίες: Στράτος Καλαφάτης

 

ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΤΟ KTIRIO.GR

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΚΤΙΡΙΑ

Το αρχιτεκτονικό γραφείο των Ubuplan στη Θεσσαλονίκη

Το αρχιτεκτονικό γραφείο των Ubuplan στη Θεσσαλονίκη

Η ύπαρξη μεγάλου αριθμού κτιρίων – κελύφων, ιστορικού και αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος στο κέντρο των πόλεων και συγκεκριμένα σε διατηρητέο του 1923 στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, αποτέλεσε αφορμή για παρέμβαση…
Χώροι γραφείων σε ανοιχτή διάταξη  σε διαφημιστική εταιρεία  στην Αθήνα

Χώροι γραφείων σε ανοιχτή διάταξη σε διαφημιστική εταιρεία στην Αθήνα

Πρόκειται για τους χώρους γραφείων της διαφημιστικής εταιρείας Isobar-iProspect στο "The HUB events" στην Αθήνα.Η εταιρεία, η οποία σήμερα απασχολεί περισσότερα από εβδομήντα άτομα, λειτουργεί σε χώρο γραφείων ανοικτής διάταξης…
Σύμμεικτος σκελετός και θεμελίωση με τη μέθοδο top down σε κτίριο στάθμευσης αυτοκινήτων στον Βόλο

Σύμμεικτος σκελετός και θεμελίωση με τη μέθοδο top down σε κτίριο στάθμευσης αυτοκινήτων στον Βόλο

Το δεκαπενταώροφο κτίριο διαθέτει μεταλλικά υποστυλώματα, δοκούς και συνδέσμους, που καθορίζουν τη μορφολογία του, και σύμμεικτες πλάκες. Τα 7 υπόγεια κατασκευάστηκαν με τη μέθοδο top down λόγω της υψηλής στάθμης…

Ο παρών ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να βελτιώσει την εμπειρία περιήγησης.