©ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΠΛΑΝΙΔΗΣ ©ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΠΛΑΝΙΔΗΣ ©ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΠΛΑΝΙΔΗΣ

Συνέντευξη των block722: Το ξύπνημα όλων των αισθήσεων μέσω αυθεντικών και διαχρονικών εμπειριών

 "Χρησιμοποιώντας παραδοσιακούς τρόπους και υλικά αναβιώνουμε στοιχεία του παρελθόντος, στοιχεία από την κουλτούρα του κάθε τόπου, δίνοντας όμως έναν αέρα διαφορετικό".

Οι block722 με έδρα την Αθήνα ιδρύθηκαν το 2009 από τον αρχιτέκτονα Σωτήρη Τσέργα και την interior designer Κάτια Μαργαρίτογλου. Με γνώμονα την ελληνική και τη σκανδιναβική κληρονομιά, καθώς και τη διεπιστημονική εμπειρία το στούντιο δημιουργεί έργα διαχρονικά με τη δική του μοναδική αισθητική υπογραφή. Το στούντιο αναλαμβάνει μια ποικιλία έργων σε όλα τα στάδια της αρχιτεκτονικής μελέτης, από το concept design μέχρι την κατασκευή και την παράδοση. Δίνεται έμφαση στα υλικά υψηλής ποιότητας με μια προσέγγιση που βασίζεται στη χειροτεχνία, σε συνεργασίες με ντόπιους τεχνίτες και καλλιτέχνες, που ερμηνεύουν το μεσογειακό πνεύμα και τις παραδόσεις τον 21ο αιώνα. Ταυτόχρονα, οι σχεδιαστικές λύσεις από τους block722 καθοδηγούνται έντονα από τις ανάγκες του κάθε έργου και του εκάστοτε πελάτη. Ως αποτέλεσμα, το στούντιο έχει κερδίσει πολλά σημαντικά βραβεία και έχει παρουσιαστεί ευρέως σε ελληνικά και διεθνή μέσα, όπως το Wallpaper*, το ELLE Décor France, το Côte Sud, το RUM και το Dezeen. 

 Block722 Meraviglia Slow Living Photgr. Spyros Hound 1"MERAVIGLIA SLOW LIVING", ΠΡΈΒΕΖΑ, 2021. ©SPYROS HOUND PHOTOGRAPHY. 

Κ Πότε καταλάβατε ότι θέλετε να γίνετε αρχιτέκτονας; Τι σας ενέπνευσε να ακολουθήσετε την αρχιτεκτονική;
ΣΤ: Η σχέση μου με την αρχιτεκτονική με πάει πολύ πίσω, στα παιδικά μου χρόνια. Περνούσα σχεδόν όλα τα καλοκαίρια στο ξυλουργείο του πατέρα μου, παρακολουθώντας όλα τα στάδια της παραγωγής μιας ξύλινης κατασκευής. Ήταν για μένα μαγικό να γεννιέται κάτι από το απλό χαρτί σε τρισδιάστατο αντικείμενο. Οι δε επισκέψεις μας στα αρχιτεκτονικά γραφεία, με τα οποία συνεργαζόταν ο πατέρας μου ήταν μεγάλο σχολείο. Παντού μακέτες, μία μεγάλη ομάδα ανθρώπων υπό την καθοδήγηση του αρχιτέκτονα, να σχεδιάζει με ραπιδογράφους και τεράστιους χάρακες επάνω σε ανακλινόμενα γραφεία. Όλα φάνταζαν μεγάλα, σημαντικά και εντυπωσιακά για μένα ως παιδί. Αργότερα βέβαια αυτή η εμπειρία ήταν η κληρονομιά και η έμπνευση για τα επόμενα μου βήματα.
ΚΜ: Ήξερα πάντα ότι θα ασχολούμουν με ένα δημιουργικό επάγγελμα. Μεγάλωσα στην Σουηδία, όπου η αισθητική είναι μέρος του DNA των ανθρώπων της. Είναι κάτι που το διαπιστώνει κανείς βιώνοντάς το καθημερινά σε όλους τους χώρους, τους οποίους επισκέπτεται: ένα σχολείο, ένα θέατρο, ένα κατάστημα, ένα σπίτι. Υπήρχε από πάντα εκεί η ανάγκη να δοθεί η αξία και η φροντίδα σε έναν χώρο. Να διαμορφωθεί με αισθητικά κριτήρια. Αυτή η εμπειρία ίσως να έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην απόφαση μου να ασχοληθώ με το interior design.


Block722 City living Kifisia Project12 photogr. Vangelis Paterakis2''KIFISIA PROJECT 12'', 2020. ©VANGELIS PATERAKIS. IMAGE EDITOR: MARIA SIORBA.


Κ Ποιο κτίριο που έχετε επισκεφτεί σας έχει επηρεάσει σημαντικά; Ποιο θέλετε να επισκεφτείτε σήμερα; Ποιος αρχιτέκτονας θα θέλατε να επισκεφτεί ένα δικό σας έργο;
KM: Το πιο αγαπημένο κτίριο είναι το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Louisiana, 35 km από την Κοπεγχάγη, ένα ορόσημο της κλασικής δανικής αρχιτεκτονικής. Είχα πρωτοπάει με το σχολείο όταν ήμουν παιδί και διαπιστώνω ακόμη και σήμερα, όταν το επισκέπτομαι, ότι βιώνω το ίδιο συναίσθημα έκπληξης –που σου προκαλεί το παιχνίδι της ανακάλυψης– και αίσθημα ευεξίας. Ο τρόπος που εντάσσονται τα εκθέματα στο κτίριο και η οπτική σχέση του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος είναι κάτι το μοναδικό.

Κ Όταν αναλαμβάνετε ένα νέο έργο, ποιο είναι το πρώτο πράγμα που κάνετε; Πώς ξεκινάτε τη διαδικασία σχεδιασμού; Τι σας εμπνέει;
KM: Πρωταρχικό μέλημα είναι η σχέση που θα αναπτύξουμε με τον πελάτη μας, έτσι ώστε να κατανοήσουμε τις ανάγκες και τη γενικότερη φιλοσοφία του. Σκιαγραφούμε έτσι το προφίλ του πελάτη μας και ουσιαστικά του χρήστη, για τον οποίο εμείς καλούμαστε να σχεδιάσουμε έναν χώρο, του οποίου η ατμόσφαιρα ξυπνάει συναισθήματα, επιθυμίες και δημιουργεί μνήμες που ξεπερνούν τον χρόνο.
ΣΤ: Κρατώντας αυτά τα στοιχεία ως την πρώτη μας ύλη μελετάμε το οικόπεδο και τα χαρακτηριστικά του –τη μορφολογία, τον προσανατολισμό,– τη θέση, τον τόπο. Έτσι ξεκινάμε το σχεδιασμό εμπνεόμενοι από όλα αυτά και όσα θα μας δώσει η ίδια η διαδικασία: η σχέση μας με τον πελάτη, η έρευνά μας για την ιστορία και την κουλτούρα του τόπου, το φυσικό περιβάλλον.

Block722 studio photogr. G.Sfakianakis 1
                                                                                                           "BLOCK722 STUDIO", ΑΘΉΝΑ, 2020. ©GIORGOS SFAKIANAKIS. IMAGE EDITOR: MARIA SIORBA.                                                                                                                                                    

Κ Η αρχιτεκτονική έχει πολλές "ματιές", την αισθητική, την τεχνολογική, την κοινωνικο-οικονομική, την περιβαλλοντική. Ποια διάσταση της αρχιτεκτονικής θεωρείτε πως κυριαρχεί στο δικό σας έργο;

ΣΤ: Η ολιστική αρχιτεκτονική που πρεσβεύουμε επιδιώκει την ισορροπία σε όλα τα παραπάνω. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να υπερθεματίζουμε σε κάτι από αυτά, στο βαθμό που να γίνεται αντιληπτή η πρόθεσή μας. Την ίδια στιγμή ένα άρτιο έργο θα πρέπει να έχει υπερκαλύψει όλες αυτές τις ενότητες.

Κ Σε ποιο βαθμό έχει επηρεάσει η χρήση των νέων ψηφιακών εργαλείων τη διαδικασία σχεδιασμού και κατασκευής των έργων σας;
ΣΤ: Τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιούμε σύγχρονα εργαλεία σχεδιασμού, όπως το πρόγραμμα ΒΙΜ, το οποίο μας δίνει τη δυνατότητα να ελέγχουμε τον σχεδιασμό και την ποιότητα του κτιρίου ανά πάσα στιγμή. Είναι ένα συνεργατικό εργαλείο, που διευκολύνει τόσο εμάς, όσο και τους συνεργάτες μας –πολιτικούς μηχανικούς και μηχανολόγους. Ο σχεδιασμός γίνεται ταυτόχρονα και ο χρόνος, το κόστος, η ενέργεια και η διαχείριση βρίσκονται όλα σε ένα αρχείο. Είναι ένα εξαιρετικό περιβάλλον σχεδίασης, το οποίο προστατεύει το έργο και προνοεί για τυχών κινδύνους, έχοντας πάντα τη δυνατότητα αλλαγών και έγκρισης από εμάς και τους πελάτες μας.
Block722 Villa Apollon phtg. Yiorgos Kordakis 3                                                                                    "VILLA APOLLON", ΛΕΥΚΆΔΑ, 2021. ©YIORGOS KORDAKIS. IMAGE EDITOR: MARIA SIORBA.

Κ Ποια η σημασία των νέων αλλά και των παραδοσιακών υλικών στην αρχιτεκτονική σύνθεση; Αποτελούν αφορμή του σχεδιασμού σας;
ΚΜ: O σχεδιασμός μας χαρακτηρίζεται από διαχρονική αισθητική και λειτουργικότητα, χρησιμοποιώντας φυσικά υλικά όπως το ξύλο, το μέταλλο, την πέτρα και το μάρμαρο. Βρισκόμαστε βέβαια σε μια συνεχή αναζήτηση για νέες μεθόδους και πρακτικές, έτσι ώστε να μπορούμε να φέρουμε κοντά με έναν φυσικό τρόπο το παραδοσιακό με το νέο.
ΣΤ: Χρησιμοποιώντας παραδοσιακούς τρόπους και υλικά αναβιώνουμε στοιχεία του παρελθόντος, στοιχεία από την κουλτούρα του κάθε τόπου, δίνοντας όμως έναν αέρα διαφορετικό μέσα από τις νέες ανακαλύψεις μας κάθε φορά.

Κ Ποιο / ποια έργα σας θεωρείτε ότι είναι τα πιο αντιπροσωπευτικά της έως τώρα πορείας σας και γιατί;
ΣΤ: Τα έργα που ουσιαστικά καθόρισαν την πορεία του γραφείου ήταν η "Villa Syros" I & II και το πολυβραβευμένο "Olea All Suite Hotel". Ήταν έργα που αποτύπωσαν αντιπροσωπευτικά και για πρώτη φορά τη φιλοσοφία του γραφείου για τον ολιστικό σχεδιασμό και συμπύκνωσαν σε ένα όλον την εμπειρία του χρήστη, τη μνήμη και τη γνώση.
Με μεγάλη χαρά και ικανοποίηση βλέπουμε ότι τα τελευταία χρόνια και παρότι τα έργα και τα μέλη του γραφείου μας αυξάνονται, η ποιότητα της δουλειάς μας παραμένει και η εξέλιξη και η βελτίωσή μας σε όλους τους τομείς είναι συνεχής.

Block722 Casa Cook Samos photogr. Ana Santl 1                                                                                              "CASA COOK SAMOS", ΠΟΤΟΚΑΚΙ ΣΑΜΟΥ, 2022. ©ANA SANTL.

Κ Πώς έχει επηρεάσει τη σκέψη σας για την αρχιτεκτονική και την ίδια την αρχιτεκτονική σας πράξη η συνθήκη της πανδημίας;
ΚΜ: Το σπίτι παύει πλέον να είναι απλά χώρος ξεκούρασης. Σε πολλές περιπτώσεις γίνεται χώρος εργασίας και αυτό θέλει ιδιαίτερη προσοχή για να κρατηθεί η ισορροπία. Πολύ περισσότερο όταν το σπίτι είναι χώρος διακοπών.
ΣΤ: Όσον αφορά στο γραφείο μας, η πανδημία υπήρξε μάλλον η αφορμή για να οργανώσουμε και να υποστηρίξουμε τις εξ αποστάσεως συνεργασίες και αυτό μας βοήθησε πάρα πολύ στην επικοινωνία μας για έργα τα οποία βρίσκονται εκτός Ελλάδας. Είναι άλλωστε δεδομένο –διανύοντας και το τέλος της πανδημίας– ότι η απόσταση δεν αποτελεί εμπόδιο για συνεργασίες, μιας και υπάρχει η δυνατότητα υποδομής, που μπορεί να τις στηρίξει στο έπακρο.

Κ Ποιος είναι ο απώτερος στόχος στη δουλειά σας; Για ποιο πράγμα θα θέλετε να σας θυμούνται;
ΚΜ: Να δημιουργήσουμε έργα που είναι κοντά στον άνθρωπο, με σεβασμό στην ιστορία του και στη συνύπαρξή του με τη φύση.
Και πιστεύω είναι πολύ νωρίς για να έχουμε ορίσει ποιο είναι αυτό που θέλουμε να μας θυμούνται.

 

 

Ο παρών ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να βελτιώσει την εμπειρία περιήγησης.