Εγκαίνια για τη 18η Biennale της Βενετίας
Η 18η Διεθνής Έκθεση Αρχιτεκτονικής της Biennale της Βενετίας άνοιξε τις πόρτες της για το κοινό το Σάββατο 20 Μαΐου 2023 και θα διαρκέσει έως την Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023.
Την έκθεση με τίτλο "The Laboratory of the Future" επιμελείται η Lesley Lokko και είναι μια έκθεση σε έξι μέρη με έμφαση στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, στην αποαποικιοποίηση και στην ανά τον κόσμο αφρικανική αρχιτεκτονική παραγωγή.
"Κεντρικές σε όλα τα έργα είναι η υπεροχή και η ισχύς ενός εργαλείου: της φαντασίας. Είναι αδύνατο να φτιάξεις έναν καλύτερο κόσμο, αν δεν μπορείς πρώτα να τον φανταστείς", λέει η Lokko.
Το συγκρότημα Arsenale. Φωτογραφία: Andrea Avezzù. Courtesy of La Biennale di Venezia.
Το "Laboratory of the Future" ξεκινά στο Central Pavilion στο Giardini, όπου έχουν συγκεντρωθεί 16 συμμετοχές στην ενότητα "Force Majeure", που αντιπροσωπεύουν την αρχιτεκτονική παραγωγή της Αφρικής και της αφρικανικής διασποράς. Συνεχίζεται στο συγκρότημα Arsenale, με τους συμμετέχοντες στην ενότητα "Dangerous Liaisons" –που παρουσιάζονται επίσης και στο Forte Marghera στο Mestre– και τα "Special Projects" της επιμελήτριας. Ανάμεσα στα έργα και στους δύο χώρους είναι οι "Guests from the Future", των οποίων το έργο αφορά άμεσα στα δύο θέματα της έκθεσης: την αποαποικιοποίηση και την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, παρέχοντας μια γεύση από μελλοντικές πρακτικές και τρόπους ύπαρξης και θέασης του κόσμου.
"Native(s) Lifeways" by Hood Design Studio στην ενότητα "Force Majeure" στο Giardini.
Φωτογραφία: Marco Zorzanello. Courtesy of La Biennale di Venezia.
"Threads" των Kate Otten Architects για την ενότητα Dangerous Liaisons στο Arsenale.
Φωτογραφία: Andrea Avezzù. Courtesy of La Biennale di Venezia.
"Partition - Partage" των Adjaye Associates με το Kiran Nadar Museum of Art, στην ενότητα "Special Projects".
Φωτογραφία: Andrea Avezzù. Courtesy of La Biennale di Venezia.
"The BLACK City Astrolabe - A Constellation of African Diasporic Women" της J. Yolande Daniels στην ενότητα "Special Projects".
Φωτογραφία: Andrea Avezzù. Courtesy of La Biennale di Venezia.
64 εθνικές συμμετοχές διοργάνωσαν τις εκθέσεις τους στα ιστορικά περίπτερα στο Giardini, στο Arsenale και στο κέντρο της πόλης της Βενετίας, με τον Νίγηρα να συμμετέχει για πρώτη φορά.
Την ελληνική συμμετοχή επιμελήθηκαν ο Κωστής Πανηγύρης, καθηγητής στο τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και ο Ανδρέας Νικολοβγένης, επίκουρος καθηγητής στο τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Τα "Υδάτινα Σώματα" παρουσιάζουν φράγματα και ταμιευτήρες που μεταμόρφωσαν μια χώρα (ήδη από τη δεκαετία του ’30) μέσα από ένα εκτεταμένο και συλλογικό πρόγραμμα συγκράτησης νερού, που παρέχει άρδευση, ύδρευση και ενέργεια.
Όπως είπε στην Κ ο Κωστής Πανηγύρης: "Η Μπιενάλε και τα βραβεία εστίαζαν σε θέματα ακτιβισμού γύρω από την οικολογία και την αποαποικιοποίηση. Μην έχοντας προλάβει να δω αναλυτικά την έκθεση, νομίζω ότι εμείς είχαμε μια πιο αρχιτεκτονική πρόταση στα ζητήματα αυτά. Ακούσαμε πάρα πολλά ευνοϊκά σχόλια, για το ότι κρατήσαμε μια ήρεμη και "αρχιτεκτονική" στάση, ενώ υπήρχε από όλους η αίσθηση ότι είναι μια "ειρηνική" συμμετοχή, με πολύ ιδιαίτερο θέμα".
Κεντρική φωτογραφία:Το ελληνικό περίπτερο με τίτλο "Υδάτινα Σώματα", που επιμελήθηκαν ο Κωστής Πανηγύρης και ο Ανδρέας Νικολοβγένης. Φωτογραφία: Matteo de Mayda, Courtesy of La Biennale di Venezia.